Amrita
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Amrita

~Alternativ Livsstil~
 
IndeksSøkLatest imagesBli MedlemLogg Inn

 

 Halkatlas speltbrød

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTor Okt 25, 2007 8:25 pm

3 brød

1,5 liter væske, hvorav 3 ss nypesyltetøy eller 2-3 dl eple/appelsinjuice
50 g gjær
2-3 ss olivenolje
1 ss salt
(2-3 ss honning)
200 g byggflak
100 g speltflak
100 g store havregryn
100 g knuste linfrø
500 g sammalt spelt
1 kg Helios spelt brødmix

Lunk væsken til håndvarm. Juice eller syltetøy trengs for å bedre bakeegenskapene til speltmelet. Vanlig hvetemel er tilsatt askorbinsyre, det er ikke speltmelet. Rør ut gjæren og bland i resten. Spelt skal ikke arbeides med slik vanlig mel skal. Derfor bare røres deigen sammen, ha evt i litt fin spelt. Dekk bakebollen og hev godt opp.
Ta deigen på godt melet bakebord og del den i tre. Deigen skal ikke knas. Form til tre brød som legges i 2-liters brødformer. Heves og stekes nederst i ovnen på 200 grader i omtrent 45 minutter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeFre Okt 26, 2007 12:43 am

Tusen takk for oppskrift.. cheers
Til Toppen Go down
liluth
Superaktiv
Superaktiv
liluth


Antall Innlegg : 539
Age : 76
Location : Bergen
Registration date : 12.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeFre Okt 26, 2007 12:41 pm

Kanskje jeg også blir en brødbaker nå når jeg slipper all knaingen, og med gummihansker så slipper jeg deig på fingrene mine. Laughing

Deig,melis, potetmel og fløyel er grusomt å ta på.. geek
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTir Okt 14, 2008 1:05 pm

Dette står nå til heving. Gleder meg til det er ferdig stekt, finnes ikke noe bedre enn nystekt brød med masse smør på.. Og en kopp grønn te ved siden.
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTir Okt 14, 2008 1:41 pm

Jeg laget faktisk dine brød ifjor da vi skulle ha julebord! cheers

De er kjempegode og var det første brødet som det ble tomt for, så det var tydeligt at alle likte de!

Så jeg kan varmt anbefale denne oppskriften! lol!
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTir Okt 14, 2008 1:44 pm

Det var jo fantastisk!Party
Til Toppen Go down
Eva
Superaktiv
Superaktiv
Eva


Antall Innlegg : 990
Location : Tromsø
Registration date : 25.01.2008

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 12:59 am

Jeg har nylig gått over til spelt, men bruker oppskriften som jeg baker vanlige brød. Det gikk fint, men akk hvor dyr det melet er.. 38 kr for kiloen.. affraid
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 1:01 am

Jo, det er dyrt!

Men det er himla godt! cheers
Til Toppen Go down
Eva
Superaktiv
Superaktiv
Eva


Antall Innlegg : 990
Location : Tromsø
Registration date : 25.01.2008

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 1:05 am

Godt er det, og jeg tåler det brødet bedre..

Men vi baker 3 brød med spelt og den er det mannen og jeg som spiser siden vi ikke tåler det ande lenger.
3 vanlige brød bakes for ungdommens skyld som fortsatt bor heime hos ho mor.. lol!
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 1:17 am

Jeg kjøper melet i sekk, da blir det litt billigere pr kg. Spør i din lokale helsekostbutikk om de kan bestille for deg hos enten Alternativ Mat eller Helios.
Til Toppen Go down
Eva
Superaktiv
Superaktiv
Eva


Antall Innlegg : 990
Location : Tromsø
Registration date : 25.01.2008

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 12:05 pm

Takk for tips, får høre på butikken i byen for her på nærmat butikken har de ikke.. Er det mange kilo pr. sekk? Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 15, 2008 12:44 pm

En sekk er på 25 kg... Hos oss koster en sekk fra Helios 890,- og fra Alternativ Mat 988,-. Da vil kg prisen være på 35,60 og 39,52. Hmmm.. Kanskje ikke så mye billigere.. Jeg får jo prosenter selv da, og får jo en helt annen pris. Men på den annen side, er du garantert å få ren spelt. Spelt er blitt en motesak, og useriøse dyrkere krysser spalt med hvete for å få bedre avling. En som er hveteintolerant vil da ikke kunne ha den type speltmel. Ekte spelt heter Triticum Spelta.
Til Toppen Go down
Eva
Superaktiv
Superaktiv
Eva


Antall Innlegg : 990
Location : Tromsø
Registration date : 25.01.2008

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTir Okt 21, 2008 11:40 pm

Er intolerant på hvete, og det har gått bra med speltmelet fra Regal i allefall. Har spist deilige speltbrød da!
39 kr for kilo, men skal undersøke hva de tar i byen, og blant annet Rema 1000 for kiloprisene.. Very Happy
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 22, 2008 1:14 am

I dag så jeg faktisk at de hadde fått spelltbrød på Joker-butikken!

Men jeg er så glad i oppskriften til Halkatla, at jeg hellere lager de selv! I love you
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 22, 2008 1:22 pm

Bare les innholdsfortegnelsen på ferdig kjøpte speltbrød. Mange ganger inneholder de hvetegluten, og da er man like langt.
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeOns Okt 22, 2008 4:37 pm

Akkurat! Laughing
Til Toppen Go down
Viljesterk
Superaktiv
Superaktiv
Viljesterk


Antall Innlegg : 226
Age : 49
Registration date : 16.03.2008

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeMan Nov 17, 2008 10:17 pm

Er enig i at spelt har blitt en motesak ja. Og det jeg merker meg når det gjelder de ferdigbakte speltbrødene er at de har en bitte liten andel speltmel i de, og så kaller de det for speltbrød. Så skal man ha skikkelig vare er man nok nødt til å bake de selv. Skal se på den oppskriften, for det som har gjort at jeg ikke har bakt brød i det siste er all eltingen og knaingen, samt at det tar så lang tid med den oppskriften jeg har. Så selv om kilosprisen på speltmel er såpass høy så er vi bare to stykker her i denne husholdningen, så prisen blir ikke avskrekkende likevel. Skal man ha skikkelige brød på butikken må man også betale en del for det, for jeg kjøper IKKE kneippbrød.
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeMan Nov 17, 2008 10:34 pm

Det beste vil altid være det vi lager selv!

Og jeg må innrømme at etter Halkatla la ut denne oppskriften, da har jeg ikke bakt annet brød! cheers
Til Toppen Go down
Halkatla
Superaktiv
Superaktiv
Halkatla


Antall Innlegg : 250
Age : 54
Location : Rogaland
Registration date : 05.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeMan Nov 17, 2008 11:57 pm

Så koselig Ma Donna! Jeg baker stadig vekk, da vi er 5 i husholdningen. Siste sekken jeg kjøpte var det en liten feil i, det var endel grovt i det fine melet. Jeg ringte Helios og sa i fra, og da skulle jeg få en ny sekk! Det var ikke verst syns jeg! Sånt som kalles service...
Til Toppen Go down
Ma Donna
Helgen
Helgen
Ma Donna


Antall Innlegg : 1879
Age : 59
Location : Vest-Agder
Registration date : 06.09.2007

Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitimeTir Nov 18, 2008 12:14 am

Vi er jo kun 2 voksne, men jeg fryser ned!

OG de er like gode når de blir tinet og så 10 min. i ovnen!

Da er de som ferske!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Halkatlas speltbrød Empty
PosteTema: Re: Halkatlas speltbrød   Halkatlas speltbrød Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Halkatlas speltbrød
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Amrita :: Hverdagslige ting :: Mat og drikke-
Gå Til: